Sidor

måndag 18 juli 2011

Spö = Framgång?

Kan börja med ett tips från en tjej som ville vara anonym som skrev så här i ett mejl;

OBS! Deta kom den 17.

"Jag var på tävlingarna i Uddevalla igår, och såg när Klara Skatt hoppade sina två ponnysar. Den ena ponnyn (en brun, Toy Boy tror jag att den hette) piskade hon över varenda hinder tills den till slut stannade så att hon ramlade av. Då ställde sig hästen och åt gräs, varpå hon slog den med spöet på mulen. Den andra ponnyn, Areno, piskade hon också över alla hinder på banan tills den vägrade ut sig. Hon slog den då riktigt hårt med spöet flera gånger och blev tillsagd, och när hon sedan lämnade banan slog hon den återigen hårt med spöet precis vid utgången.

Nellie Berntsson fick även hon kämpa med spöet för att få runt Stella runt banan, snäll ponny som faktiskt hoppade trots allt piskande. När hon ridit klart står det flera personer och ropar "BRA NELLIE!" Jag reagerade faktiskt på det, för jag tycker inte att det är "bra" när en ryttare sitter och behöver slå sin ponny för att den skall hoppa. Vad ger det för intryck till små ryttare som hör att det är bra att slå sin häst?"


Vad tror ni?
Var själv inne på Nellies blogg och kollade på filmen hon lagt upp från tävlingen, väldigt bra att över halva är bort klippt..
Kanske ligget det mycket sanning i det endå? ;)

xoxo Equester

12 kommentarer:

  1. jag har också sett klara skatt piska sin häst fruktansvärt mycket, hemskt!

    SvaraRadera
  2. Båda dom är hemska på att slå sina hästar! tycker riktigt synd om dom, och det är nära nära på djurplågeri ...

    SvaraRadera
  3. Har hört av flera st som var på en tävling nelli var på med sin lilla ponny hon sålde nyss att hon efter rundan sparkade efter hon hoppat av den så att domaren kom fram till henne och skällde ut henne. Hon har skrivit på sin sida för länge sen att de inte va så men jag har hört från tre olika att det var så för de var där och tittade

    SvaraRadera
  4. nellie är väldigt på med spöt och att såga..

    SvaraRadera
  5. jag vet inte men Toy Boy behöver stödet där, Han hoppar grymt och han gör de för att retas, Han behöver Klaras ridning och hårdhet emot sig! Han är grym men han gör inte med än vad han behöver vissa dagar!!
    Jag tror verkligen inte Klara (Eller Nellie) Slår sina hästar så som de är beskrivet här!
    Men men

    SvaraRadera
  6. Haha, det var det värsta jag hört! Klara skatt slog inte sin ponny en enda gång? Nellie slog till Stella en gång i början för att "få igång" henne. Jag tycker att detta mailet var riktigt omoget skrivet utav den som skrev det!

    SvaraRadera
  7. Jag va oxå där, stog så att jag såg utgången när Klara slog den vita ponnyn när dom lämnade banan. Tycker det är bra att folk får veta hur det egentligen är när en del av bloggryttarna tävlar.

    SvaraRadera
  8. Jessie här ovan, var du där och såg dessa rundor??

    SvaraRadera
  9. Jag har sett under flera tävlingar att klara skatt piskat sin häst otroligt mycket. Det har hon även skrivit på sin blogg, för att areno "ska lära sig". Vilket jag inte alls tycker, hatar hennes ridning och det gör nog hästarna också... bra hästar blir dåliga hästar.
    Ingen häst behöver pisk till ridning.

    SvaraRadera
  10. Om det är sant tycker jag det är riktigt pinsamt, man behandlar inte hästar så på tävling...

    SvaraRadera
  11. Bort med alla ryttare som slår sina hästar.. usch säger jag bara! mår LIKA dåligt varenda gång.. !

    SvaraRadera
  12. Jag var inte där på just denna tävling, men tyvärr har jag sett klara använda piskan extremt mycket och onödigt hårt tidigare så jag är inte förvånad.
    De som minns så skrev hon även ett inlägg på sin blogg om hur hon (hennes egna ord->) pryglade Areno för att han skulle lära sig att inte vara dum och stanna. Det inlägget tog hon bort när folk såklart blev rasande över hennes beteende.
    Men hon har inte slutat använda piskan för det, bara slutat skriva om det...

    SvaraRadera